Interview met Herman van Veen

‘Spelen op de rand van geschiedenis en heden’

Uden – In een overvolle Kruisherenkapel speelde Herman van Veen op 17 december jl. zijn kerstconcert ‘Het verdwenen konijn en andere verhalen.’ Adembenemende luisterliedjes en verhalen, afgewisseld met viool- en harpsolo’s. Van Veen creëerde een betoverende sfeer op een locatie waar geschiedenis in het heden overloopt.

Door Marianne Peters

Herman van Veen heeft zijn optreden in de Kruisherenkapel ervaren als een prachtige plek om zijn concert eer aan te doen. Je proeft in de Kruisherenkapel de geschiedenis. Er is hier menig vreugde en verdriet gedeeld, dat voel je tot in de nok. In een gebouw als de Kruisherenkapel speel je op de rand van geschiedenis en heden. Dat is erg bijzonder en voor mij als muzikant een aanvulling op mijn optreden. Zoals ik het in het Concertgebouw in Wenen ieder keer weer als onwerkelijk ervaar dat ik op een plek sta waar bijvoorbeeld ook Bach en Mozart gespeeld hebben, zo voelt het hier bijzonder op een plek te staan waar de Kruisheren hun goede werk uitdragen. Dat zij ervoor gekozen hebben hun kapel open te stellen voor respectvolle en inhoudsvolle bijeenkomsten is geweldig. Mijn kerstconcert heeft als thema ‘respect voor wat de ander vindt’, een mooiere plek dan hier kun je daarvoor bijna niet vinden.

Herman van Veen speelde zijn voorstelling met klassiek geschoold gitarist Edith Leerkes en zangeres dochter Anne van Veen. Al sinds jaren speelt Van Veen kerstconcerten en blijft dit nog altijd bijzonder vinden. Als ik tijdens een kerstconcert in een kapel als deze mag spreken, dan brengt mij dat terug naar jeugdherinneringen, naar mijn vader en mijn moeder. Als jongenssopraan zong ik al in kerken. Voor mij ligt er veel geluk in kerstherinneringen. Ik hoop dat mijn dochter die goede herinneringen ook zal opbouwen, nu we samen kerstvoorstellingen geven. Dit jaar geven we, naast een concerttour in Duitsland, in Nederland vijf kerstconcerten, waarvan twee hier in de Kruisherenkapel. Het middagconcert op 17 december was speciaal voor zorgmedewerkers van Sint Jan. Dat kan geen toeval zijn, aangezien over het geheel genomen zeventig procent van mijn publiek bestaat uit mensen uit de zorg. Daar heb ik dus een klik mee, en zij met mij. Mooi dus om juist dit kerstconcert voor hen in de Kruisherenkapel te kunnen spelen. Ook de avondvoorstelling op 17 december was volledig uitverkocht. In een doodstille kapel betoverde Van Veen zijn toeschouwers. Met maar liefst vier toegiften werd het kerstconcert ‘Het verdwenen konijn en andere verhalen’ afgesloten.